torsdag 21 april 2011

Godmorgon min sol, säg har du vaknat för att ge mig av din härlighet?

Många är vi nog som känner igen introt till “Stjärnorna” med Roger Pontare och Marie Bergman. Inte minst låttexten till “När vindarna viskar mitt namn”. Alla kan i princip citera den på ett eller annat sätt. Oavsett om man tycker om låten eller inte. Det var med stort jubel när vi där hemma och med resten av Sverige såg Pontare gå till Eurovision.
Lika besvikna blev vi nog alla när Olsen Brothers tog hem segern. Trots det så kommer Pontare alltid att vara den artist som ligger mig närmast. Sångtexterna och musiken är i ett slag för sig. Som jag älskar den! Lova att du aldrig kommer sluta vara dig själv, Roger!
Den dagen originaliteten dör och lämnar efter sig ett arv av kopior blir en sorglig dag.
Jag blev retad i skolan för att jag gillade honom och hans musik.Men vad fan brydde jag mig om det? Inte ett jävla skvatt! Dem var sandlådeungar som åt sand och kastade sand på andra, medan jag själv körde mitt eget race, var mig själv och gjorde precis det jag ville.
Utan hans sånger hade jag nog inte hållit huvudet så högt som jag gjorde och fortfarande gör.Sångerna är inspirerande och ger självförtroende. Han är originell även när han sjunger andras sånger. Jag hade turen att få se honom live i Borgholm när han var på stenbrottet med storband och sjöng Frank Sinatra. Som yngst i hela publiken, förutom en bebis i barnvagn, kände jag mig rätt stolt över att vara den enda som representerade min generation. Dagen efter var det en bild med i Ölandsbladet och man kunde se mig sitta i publiken. Det var rätt stort för en fjortonåring på “den tiden”.
Idag är jag tjugoett år (om fyra dagar men what the hell!) och blir inte direkt förvånad när jag hör att äldre personer tycker om Pontare.Om jag däremot hör en person som är yngre än mig säger att dem gillar Pontare, så höjer jag lite extra på ögonbrynen. På något sätt blir jag lite extra skeptisk när yngre personer talar om vad dem gillar, det är något jag aldrig har stött på tidigare. Visst, smaken är som baken och någon gång ska det ju börjas. Trots att jag vet det, så blir jag ändå skeptisk men ändå glad när jag hör en yngre person tala om vad dem tycker om. Speciellt om dem pratar om Pontare.
It ain’t nobody’s business if I do.No, it ain’t. Roger Pontare’s version av Frank Sinatra har blivit riktigt bra låtar. Dem är till och med bättre än originalet om jag får säga så! (Förlåt alla Frank Sinatra-fans!)
Men Pontare’s originalitet slår ändå högst.Inte bara låtarna utan även hur han klär sig. Oavsett om det är fjädrar, långa, böljande kläder eller läder i olika variationer så inspirerar han till originalitet. Mer sånt, tack! Han inspirerar mig till att köra mitt eget race i allt från kläder till att vara mig själv oavsett situation. Det är tack vare honom som jag inte bryr mig om vad omgivningen tycker om hur jag ser ut eller om mitt beteende. Tycker folk inte om mig, synd för dem. Jag är mig själv och jag vinner på det i långa loppet.
När jag ser tjejer, och även vissa killar, gå omkring med sönderblonderat hår och kortkort så man nästan ser deras nedre regioner vill jag bara spy.Ursäkta uttrycket, men vem i helvete vill förstöra håret så till den grad att det nästan trillar av på grund av alla frätande ämnen som färg och blekningsmedel har i sig? Och dem minimala kläderna. Herregud! På stan ser jag fjortonåringar som försöker se vuxna ut i minimala shorts och kjolar, när dem i själva verket bara spökar ut sig! Nu låter jag säkert gammalmodig, men vad fan har ungarna på sig?! Visst, dem där korta shortsen eller kjolen passar säkert att ha på sig hemma i trädgården men inte f*n tycker jag det passar med minimala kläder när man är på stan. Då kan man ta på sig shorts eller kjol som inte går så högt upp så man visar hela “härligheten”. Originalitet finns bland unga, men det är ytterst sällan jag har sett det.
Och allt jävla smink som tjejer i tonåren smetar på sig.Hallå! Ni är unga! Ni behöver inte sminka er för att dölja några rynkor eller skavanker. Låt dem äldre göra det istället. Var unga istället för att bry er om hur ni ser ut i ansiktet! Ni är precis lika söta, vackra, snygga och underbara att se på utan smink! Använd smink på minimal nivå om ni “måste”, men kleta inte på 10kg smink. Det ser inte snyggt ut, tro mig. Naturligt funkar i alla lägen.
Låt oss slå ett slag för originalitet!Med den kommer man alltid långt. Vill man bli ihågkommen om kanske femtio eller hundra år ja, då är det originalitet som gäller. Det är det folk kommer ihåg mest. Det och oförätter. Men låt oss hålla oss till ämnet. Var dig själv! Vill du blondera håret? Visst, gör det. Ingen stoppar dig. Vill du smeta på 10kg smink? Visst, gör det bara du är dig själv. Var dig själv oavsett vad som än händer. Om någon börjar mobba dig eller trakassera dig på något sätt på grund av den du är, hur du klär di etc. Säg ifrån eller gå till någon som kan hjälpa dig få slut på det hela. Var trygg i dig själv och var ALLTID dig själv. Försök inte vara någon annan, det går inte. Din familj och dina vänner ser igenom dina charader direkt.
Jag tog mig igenom sviterna efter mobbningen tack vare musik.Jag lyssnade konstant på den musik jag tyckte bäst om. Roger Pontare spelades konstant i min freestyle som jag hade när jag var yngre. Sen när MP3-erna kom lyssnade jag på Pontare precis lika mycket som tidigare. Skillnaden var då att jag hade alla hans album med mig utan att behöva stoppa ner 10 CD-fodral i ryggsäcken. När jag var ensam eller i bilen på väg någonstans sjöng jag högt för det var och är det bästa jag vet. Även om ingen ville höra det så sjöng jag så alla hörde mig. Det gör jag än idag. Jag bryr mig inte om ifall jag sjunger bra eller dåligt, jag sjunger för att jag tycker om det!
Gör saker du tycker om, inte vad andra tycker du ska göra.Vill du sitta hemma en fredagkväll medan kompisarna drar iväg på fest, så gör det. Vill du läsa en bok när dina vänner eller din familj vill att du följer med någonstans, gör det då. Gör det du mår bra av och själv vill. Ingen kan tvinga dig. Om du ändå måste följa med, ta med boken, MP3n, ritblocket eller vad det nu är du vill göra. Gör det på vägen, gör det medan du är hemma hos någon. Engagera den du är med i samma aktivitet om dem är intresserade. Säg att du vill göra det här eller det där medan dem andra gör något annat. Var dig själv och vill du inte så vill du inte.
Med originalitet räcker du långt!Du klarar allt bara du är dig själv! Om du har en inspirationskälla som inspirerar dig till att göra något, gör det då. Jag har Pontare som Inspirationskälla med stort I, det har han varit sen Melodifestivalen 2000. Nej, jag säger inte det för att göra reklam för honom. Han ÄR en stor inspirationskälla som fortsätter återkomma oavsett vart jag står i mitt liv. När livet ger mig ett bakslag efter annat, då brukar jag strosa runt på nätet och plötsligt får jag syn på en bild av Pontare. Då klickar hjärnan till och kör igång mig på ett mer positivare spår. Jag brukar allt som oftast köra igång hans musik, dra upp volymen så högt jag bara vill och sjunga med så högt jag bara orkar. Det är mitt sätt att varva ner och göra av med oönskad energi som jag plötsligt får när oväntade och oönskade saker händer i mitt liv.
“Slowly I walk up the mountain, steady I go, I think I’ve found my pace.” My Journey, Roger Pontare
Vart vill jag komma med det här?Jo, dit jag vill komma är att man ska vara sig själv. Oavsett påtryckningar från omgivningen som tycker att man ska vara si eller så, se ut på det eller det sättet. Var dig själv! Det tycker jag att Pontare är ett bra exempel på. Trots att mång anser att han en del gånger ser ut som en fågelskrämma, så skräms han inte av det. Han kör på och bryr sig inte. Var dig själv! Det är det bästa du kan göra för dig själv som person. Bara du vet vem du egentligen är, ingen kan säga något annat. Och till er tonåringar där ute, var er själva. Ge aldrig efter för grupptrycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer mottages tacksamt! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...