tisdag 19 april 2011

Vargen i Riala / Rialabo ansöker om skyddsjakt

I helgen blev en kvinna på promenad med barn vittne till när hennes hund dödades av vargar i Riala-reviret.
Händelsen beskrivs som “dramatisk” och i kvinnans fall “traumatiskt” då hon vägrar prata med media efter att hunden har dödats. Visst, jag förstår det. Men har man hund, bor i ett vargrevir OCH det dessutom är koppeltvång på hund så får man som ägare skylla sig själv! Det kvittar hur “lydig” hunden är, den kan ändå sticka iväg eller stanna till medan man själv fortsätter gå. Den här kvinnans hund var 80 meter ifrån sin ägare när den blev attackerad och dödad. Vargarna följde bara sina instinkter. En hund är en inkräktare och därmed ska den försvinna från platsen. Inga vilda djur är som vi. Dem går på sina instinkter, dem stannar inte upp och frågar sig själva “Ska jag döda den där hunden eller ska jag inte döda den?”. Vi människor kan inte styra dem vilda djuren, så vänj er!
Nu har Claes Bäck, som inte lidit skada av vargarna, lämnat in en ansökan om skyddsjakt. Tydligen har han inte tänkt på att det är valpningstider! Ge blanka f*n i vargarna! Ursäkta språket, men det får ni faktiskt ta tycker jag. Visst kan tiken klara sig utan sina make, men hannen behövs för att göra det lättare för tiken. Får jag höra att en av vargarna eller flera i Riala-reviret har blivit skjutna, ja då vet jag ta mig f*n inte vad jag gör!
215299_10150581233875193_52Ja, jag är partisk. Varför tror ni jag heter VARGEN Johansson?Därför att vargen är det vackraste djuret som finns, den fyller en funktion i naturen men det är tydligt att en del av befolkningen vägrar inse det. Jag bytte namn just på grund av den orsaken. Att vargen är vacker och en del av Sverige på precis samma sätt som vi människor är en del av Sverige. Jag tar hellre ett djurs parti framför en människas. Gå över gränsen till mitt “revir” och jag biter dig. Träng in mig i ett hörn och du får lida för det. Mitt revir är mitt och det ska du respektera. Precis samma sak bör gälla för vargen och andra djur. RESPEKT FÖR NATUREN OCH DJURLIVET!
Det pratas om att “vargen dödar människor”.Visst, det har säkert hänt. MEN det är absolut sista utvägen! En varg väljer hellre att fly än illa fäkta. Ser en varg dig som människa så flyr den direkt. Den ger sig inte på dig bara för at du tror att “den dödar människor”. Dem få människor som har turen att få se varg ute i skogen eller på andra platser kan bli helt lyriska och dansa runt. Dem blir glada helt enkelt! Medan en del andra tar fram bössan och hotar med att döda den om dem får se den genom fönstergluggen. Rena sandlådefasonerna!
Bättre var det förr.Attityden mot varg och andra rovdjur bland allmogen var en helt annan än den är idag. Då var det “Oj, jag såg en varg gå över Perssons åker. Bäst att hålla koll på boskapen ifall att” och sen var det inget mer med det. Det var adelns påhitt om att “vargen är satans redskap” och “den bör utrotas”, allt bara för att adeln skulle få ha det som privilegium att skjuta älg, hjort och rådjur som var kronans vilt. Det vilt som vanligt folk inte fick skjuta. Adeln sa till prästerna “När ni går upp i predikstolen på söndag så se till att tala om hur ond vargen är, hur blodtörstig den är och att den är djävulens redskap. Vi adelsmän vill kunna skjuta älg, hjort och rådjur utan konkurrens!” Sandlådefasoner redan då som nu i dagens samhälle har nått pajkastning från båda lägren.
Jag ska nu citera Rovdjurecentret De 5 Stora’s artikel “Är vargen farlig?".”Lyssnar man på vad de människor säger, som bor där det finns riktigt gott om varg (till exempel i Lettland, Ryssland, Rumänien eller Kanada) så är mycket få av dem alls rädda för varg. Många förstår knappt frågan.
En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -
"Är ni rädda för räv också?".”
                                                                                                                                       Länk till artikeln:         http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/
Ja, är ni rädda för räv också?Dem människor som är så hatiskt inställda till varg måste på något sätt hata sig själva, är rädda för sig själva och/eller är rädda för det som är naturligt, det vill säga naturen och djuren. Inklusive vargen.
Min mentor Hans berättade vid ett tillfälle om en kvinna som var oerhört hatisk mot vargen och dess existens.Hon helt enkelt hatade den utan anledning. “Den ger sig på människor” och “Den dödar människor” var en del av argumenten. Så hände det sig att den här kvinnan var ute och gick med sin hund på en grusväg i norra Värmland i närheten av där hon bodde. Det var kväll och det var helt lugnt. Hon hade hunden kopplad och den gick lugnt bredvid henne. Plötsligt får hon syn på något längre fram på vägen. Hon och hennes hund tvärstannar. Längre fram på vägen kommer först en varg upp, följd av några till. Kvinnan blev helt stel. Inte av skräck men av ren och skär glädje. När jag hörde Hans berätta den här historien så kände jag att det fanns hopp för mänskligheten. Den här kvinnan som verkligen hatade vargar av hela sitt hjärta, tvärvände när hon fick se den här flocken den där kvällen. Inte ett ont ord om vargar har kommit ur hennes mun sedan dess.
Vart vill jag komma med det här inlägget?Jag ville få upp ögonen på folk om vargen och dess existens som verkligen behövs. Vi människor har INGEN rätt att bestämma om en art ska få leva eller dö. Som jag ser det så skulle Moder Jord, naturen och djuren må f*n så mycket bättre om vi människor försvann. Nu låter jag som en misantrop och det är jag. Jag hatar människor och deras egoism-fasoner. Ta, ta och ta men aldrig ge. Jag kan stå ut med dem om dem har något som kan kallas vett innanför skallbenet. Men när det kommer till debatten om vargens vara eller icke vara ja, där påminns jag åter om varför jag hatar människor. Sandlådefasoner och pajkastning, det är vad det är. Hade diskussionen handlat om något annat till exempel senaste modet ja, då j*vlar hade det inte varit lika höga svallvågor som det är i vargdebatten!

Over and out!
Och nej, kommentarsrutan är inte till för spam, hets mot folkgrupp eller liknande. Uttryckande av åsikt går bra, men gå över gränsen och du har inget här att göra!

1 kommentar:

  1. Svenska Rovdjursföreningen om "Rialabo ansöker om skyddsjakt på varg": http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=2334

    Orginalartikeln i Norrtelje Tidning: http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1177058-rialabo-ansoker-om-skyddsjakt-pa-varg

    SvaraRadera

Kommentarer mottages tacksamt! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...